Je to 600 let

28. března 2015 v 14:25 | D. V. Spudil |  O vesmírech, bláznivých nápadech a moudrosti
Co začalo před šesti sty lety?
Je jedno výročí, mezi křesťany dost závažné. Roku 1415 jeden kněz čelil koncilu, před nímž měl obhájit některá svá prohlášení, která tehdy otřásala celou Evropou. Nemůžeme s jistotou říct, jak diskuze probíhala, ale je přinejmenším jasné, že to celé bylo komplikovanější, než si dnes většina lidí myslí. Stačí nahlédnout do některého teologicko-filosofického spisu té doby, a uvidíme, že podrobná a důsledná argumentace nebyla tehdejším lidem cizí, jak to tvrdí dnešní neučení skeptikové.
A onen kněz se neobhájil; diskuzi prohrál. Měly mu být uděleny nějaké sankce a on měl být poslán zpět do Čech. Ovšem Liška ryšavá, král český a císař Svaté říše římské, jenž mu předem slíbil bezpečnou cestu do Kostnice i z Kostnice, měl jiné plány. Pak ten dobrý kněz, co nám dal v jazyce českém háčky, zemřel na hranici.
A mezi jeho stoupenci se objevili fanatikové, kteří si jeho smrt vzali za záminku, aby začali řádit, bez ohledu na to, že to bylo v rozporu s tím, co on sám hlásal. A když povraždili, rozkradli a rozbili několik míst, byla proti nim vyslána křížová výprava. Zbytek je historie.
Stejně bylo všechno o dost jinak, než se vypráví a než je zapsáno. Tak předně: předhazuje se nebohým žákům základních škol, že Hus kritizoval církev z toho, že ,,kážou vodu, pijí víno", a to tak, že se z toho stal kolovrátek: Hus řekl: ,,Kážete vodu, pijete víno," a byl za to upálen. To je teda malér školství, protože tohle je to, co žákům v hlavách zůstane. A už si nevzpomenou, že publikoval celé knihy o problematikách tehdejší církve. Jenže z těch se vybrala ona krátká věta s vodou a vínem a vynechalo se obrovské kvantum toho ostatního - a vůbec, je sice pravda, že vlastnictví majetku a velké moci tehdejší církev z velké části pokazila, ale myslíte si snad, že to bylo jediné, o co Husovi šlo, když sám nebyl zrovna štíhlý (ano, to taky mnozí dějepisáři zamlčují)?
Dost o tom, že historie je labyrint. Ale jiná věc je to, co je dnes a jak se katolická a husitská církev k sobě mají. Nechci příliš rozebírat detaily, o kterých stejně nic nevím. Jedna věc mě na tom však dost trápí: svatí. A to se týká všech církví, které svaté neuznávají. (Mimochodem Hus byl horlivým obdivovatelem Panny Marie.) Mnozí nekatoličtí křesťané nám katolíkům vytýkají, že porušujeme přikázání ,,V jednoho Boha věřiti budeš," tím, že uctíváme svaté. Kolikrát mám chuť se jich zeptat, jestli si náhodou nemyslí, že jsme se asi pomátli. Uctívat svaté jako nějaké bohy je pěkný nesmysl. Jak to tedy je? Říká se, že v nebi jsou všichni svatí. A vždyť o to jde. Říkáme-li ,,svatý Václav, svatá Anna, svatý Konstantin, svatý Řehoř atd.," znamená to, že předpokládáme, že jsou v nebi, a modlíme-li se k nim, přemlouváme je, aby za nás tam nahoře orodovali. To je celé. Sem tam jsou někteří odpůrci uctívání svatých tak nezdvořilí, že bych jim pomalu odpověděl: ,,Je to dost arogantní, myslet si, že se dostaneš do nebe, když zpochybňuješ, že je v nebi svatý Jan Bosco."
Ale mírněji: naštěstí je mezi ostatními církvemi tolik rozumných lidí, aby tento spor mezi námi neexistoval. (Mimochodem to, že Hus obdivoval pannu Marii, mi řekl nebo potvrdil - už si nejsem jist - jeden husita.) Proč tedy zůstávají církve rozděleny? Nečekejte odpověď…
…Ale ano, má to jeden poslední důvod a není to ke cti nikoho z nás: Lenost a otálení pustit se do dialogu, postupně vyřešit nesrovnalosti (jak se o to jako jeden z prvních pokoušel už sv. Augustin v dialogu s donatisty).
Ponechávám zcela stranou onu zbytečnou výtku evangelických (dá se říct v tomto kontextu demokratických) církví, že katolická církev vnucuje lidem větu přibližného znění ,,uč se věřit, co ti církev svatá praví". Nedává mi úplně smysl, proč jim vadí, že církev má mít jakýsi patent na pravdu víry - protože nemá-li na pravdu víry patent církev a má-li být pro každého Bůh jeho osobním Bohem v jeho srdci a mysli bez vlivu a vnucování se nějaké nauky o něm, pak se najednou nacházíme v polyteismu, kdy si každý postupem času začne domýšlet vlastní božské atributy a z Boha je náhle jakýsi bůh hromu, bůh úrody, bůh vody, bůh války, bůh veselí, bůh smrti, bůh lásky, a když se podíváme do Německa, kde Bůh je prý ženského rodu, pak z Boha rovnou některý takový přespříliš neučený křesťan udělá Afroditu.
A netvrdím, že nekatolické církve mají automaticky uznat, že katolická má pravdu a naprosto se podřídit. Je jasné, že všichni budou dělat ústupky, jestli k takové debatě na úrovni koncilu dojde. Vyzývám k dialogu, já, katolík, bych chtěl jednou říct: ,,Už nejsem vyznáním katolík. Jsem vyznáním křesťan."


Závěr: Většina známějších rozporů mezi křesťanskými církvemi jsou ve skutečnosti celkem nepodstatné a lehce odstranitelné nesrovnalosti. Skutečnou hradbou mezi nimi je však neochota a lenost k dialogu, při němž by se většina velkých křesťanských církví mohla opět sjednotit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 blixinka blixinka | 28. března 2015 v 21:57 | Reagovat

Tudíž se husitská a katolická církev musí v konstruktivním dialogu dohodnout na tom, jak to teda v tom nebi funguje a jaká je tam struktura managementu? :-x

2 D. V. Spudil D. V. Spudil | 28. března 2015 v 22:53 | Reagovat

[1]: asi tak :-D vše je jen o tom, pustit se do toho :-D

3 Nikola Nikola | 30. března 2015 v 16:05 | Reagovat

Zajímavé. Asi to s tím nesouvisí, ale můj kamarád, nevím teda, jestli je věřící - spíš bych řekla, že ne - jednou mi o něčem podobném, co jsem teď četla vyprávěl, už si to nepamatuju, takže vážně nevím, ale taky mi řekl, že Bible je z velké části cenzurovaná. No... To sice nevím, ale jedno vím jistě, že nevěřím všemu, co se píše.
Každopádně, ač nejsem nijak extra - nejsem fanatik - věřící, věřím, nebo spíše v něco ano. Ten článek mě velmi zaujal. Vážně zajímavé! :-)

4 D. V. Spudil D. V. Spudil | 1. dubna 2015 v 23:13 | Reagovat

[3]: ano, bible je cenzurovaná, je to logické, protože tak jako tak je to dílo lidských rukou a je těžké rozhodnout, co je v tom Božské

5 Lillen Blake Lillen Blake | Web | 4. dubna 2015 v 11:00 | Reagovat

Celkem mi mluvíš z duše. :-) (s článkem souhlasím)
Já mám Zikmunda Lucemburského celkem ráda! :-D (Rozhodně víc než Václava s vychlastaným mozkem... pardon :-D )

Jo, to o Husovi, jak z něj udělali vychrtlého vysokého muže mi celkem vadí :D Když objektivitu, tak objektivitu... :-)
A mimochodem, to, že Hus obdivoval a ctil Pannu Marii ti věřím, protože to neslyším poprvé. Ve městě, kde žije moje babička, se úplně běžně 6. července tamější katolící scházejí u kaple Panny Marie a slaví tam mši, právě proto, že Hus obdivoval Pannu Marii. :-)

Jinak já osobně s "nefanatickými" evangelíky moc problém nemám - strašně mi na nich vadí pouze to, že: "Jo tak tobě vadí křesťanství? Tak to ti vaděj katolíci, ti jsou prototyp veškerého zla! A my, my jsme ti nejlepší, nejúžasnější..." - evangelíky, kteří to takhle neberou, mám celkem ráda ;-)
Fascinuje mě právě to jejich prožívání víry do hloubky... a i doma... protože přiznejme si, spousta katolíků jenom jednou týdně (někteří měsíčně) zajdou v neděli do kostela, odškrtnou si to jako nutné zlo, a pak už si na Boha pondělí až sobota ani nevzpomenou)...

Pořád si myslím, že lepší věřit v Boha individuálně než nevěřit vůbec/ nebo dělat něco, protože to ten a onen říkal a  protože to dělají všichni, ale je pravda, že kdyby nebyla žádná církev,a  každý by si věřil, jak ho napadne, byl by tu děsnej chaos :-)

[1]: Pozor, pozor, pozor :D Zapomněli jsme na luterány, evangelíky, episkopalisty, kalvíny a moc moc dalších :D Nejsme na světě jen my a husité...

Ale já věřím tomu, že ono to půjde. Možná ne hned, ale...
... Ježíš si tu cestu najde...
Ono je blbý, že se to neřešilo hned tehdy (někteří kněží, hlavně kardinálové příliš lpěli na majetku, a radikální husité zase nechtěli dialog...)
600 let je poměrně dlouhá doba...
Ale já věřím, že to půjde!
U Boha není nic nemožného!
(Já vím, jsem optimistka :-D :-D)

6 Lillen Blake Lillen Blake | 4. dubna 2015 v 11:00 | Reagovat

Pardon, já netušila,že je můj koment táááák dlouhatááánskej :-P

7 D. V. Spudil D. V. Spudil | 4. dubna 2015 v 19:10 | Reagovat

[5]: ano, je lepší v Boha věřit individuálně než nevěřit vůbec, ale vývoj u dnes ateistických rodin postupoval katolicismus->evangelismus->ateismus ... náboženská svoboda otevřela ateismu cestu, čímž vlastně nechci přímo říct, že to je špatné, protože díky tomu má křesťanství nějakou ,,pojistku" proti fanatismu (je nějaké ,,venku", které dělá oponenta v diskuzi, takže diskuze je možná a křesťan si neustále připomíná, proč je křesťanem)

[6]: Ještě si to rozmyslím, ale tuším, že ti to asi odpustím :-P  ;-)

8 Lillen Lillen | 6. dubna 2015 v 18:09 | Reagovat

[7]: To je fakt, často přemýšlím nad tím, že ve středověku se stala strašná chyba, křesťanství nikdy nemělo být náboženstvím masy, protože... většina těch lidí to pak... dělají jen ze zvyku...

ale zas na druhé straně, jak říká u nás jeden kněz, nevíme, jak by se ty davy lidí chovali, kdyby o kristu a lásce k bližnímu nikdy neslyšeli, takže to je taky fakt...

PS: Prosím, prosím o odpuštění, smutně koukám, :-P :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama