Slovo proti toleranci

4. listopadu 2014 v 20:48 | D. V. Spudil |  O vesmírech, bláznivých nápadech a moudrosti
Co je moderní tolerance?
V posledních letech je v módě být tolerantní pokud možno ke všemu. Začalo to kolem druhé světové války, kdy si většina lidí uvědomila otazník na konci věty o rasové toleranci. Nepochybně to bylo správné rozhodnutí. Co už tak správné nebylo, že to pokračovalo. Přes toleranci sexuální orientace (u které - pravda - zůstává otazník), kulturních menšin (včetně těch nepřizpůsobivých), k toleranci cizích náboženství a následně prakticky čehokoliv.
Dá se říct, že ve jménu mírnosti a tolerance jsme přijali ďábla. Ve prospěch tohohle tvrzení mluví i dnešní až extrémní móda hédonismu (život jen pro užívání si, požitkářství), který stál vždy stranou jako jasné znamení zla a zkaženosti člověka. A to je dnes dokonce mnohde považován za něco jednoznačně správného, jako by svět i beztak nebyl dostatečně morálně pokřiven a znetvořen.
Co hůř, tato přehnaná tolerance je navíc doprovázena jakýmsi nelogickým pokrytectvím: ,,Tolerujme vše jako názor na podobu dobra, protože jeho skutečnou podobu stejně nemůžeme dokonale ověřit, ale nikdy netolerujme snahu o netoleranci."
Je to ten samý nesmysl, jako by člověk, který by se snažil o naprostou svobodu všech lidí, bránil někomu jinému, kdo by naopak svobodu všech lidí chtěl více omezit. Proto tato módní tolerance ke všemu si svoji smířlivost pouze vylhává, protože kdo něco nechce tolerovat, ten je pro ni jasným nepřítelem.
A proč by ten, kdo něco nechce tolerovat, měl být někým dobrým?
K tomuhle závěru mě vede jeden dost závažný důvod. Jestliže věřím, že je něco pravda (a zvlášť, když se to týká podoby dobra a zla), byl bych zvrhlým člověkem, kdybych uznával a toleroval jiné pravdy, protože bych tím buďto říkal, že se mýlím a sám tedy vyznávám lež, anebo bych lež, kterou vyznává můj protivník, stavil na roveň pravdy, v niž věřím, což je doslova ďábelskost.
Ale pozor. Neznamená to, že si musím svou pravdu vydobývat všemi možnými způsoby, zvláště pak násilím. Protože vydobýt si souhlas násilím, jak se o to pokouší islámský svět a mnozí lidé z ,,našeho" západního světa, to jsou nástroje lži. Bez ohledu na to, jestli jde o pravdu nebo lež, vydobytí si souhlasu násilím (fyzickým i psychickým) je to, co pravdu znehodnocuje (jako neschopnou samu sebe duchem obhájit - a pravda je duchovní a ne fyzická hodnota), a spíše poukazuje ke lži.
Lidé si až příliš snadno zvykají, že to, co nemůžou změnit, začnou považovat za něco správného, což je špatně.
Proto říkám: Islám je lež, protože… Hinduismus je lež, protože… Buddhismus je lež, protože… Fašismus je lež, protože… Ateismus je lež, protože… Judaismus je lež, protože… Hédonismus je lež, protože… Dekadence je lež, protože… Tolerance je lež, protože…


Závěr: 1) Je nutné pravdu neustále hájit a co nejčastěji o ní mluvit, protože ti, co pravdu neznají, ji snáze neobjeví. 2) Je špatné pravdu hájit násilím, protože násilí užité při obraně pravdy poukazuje na to, že ona ,,pravda" možná vůbec není slovem obhajitelná.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 anonym anonym | 4. listopadu 2014 v 21:39 | Reagovat

proč by tento článek zrovna nemohla být lež?

2 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 5. listopadu 2014 v 8:22 | Reagovat

[1]: tak vzhledem k tomu, že v podstatě obecně mluvím o pravdě a operuji jen s tím, co je nutné, asi nebude snadné tomu odporovat... ale zkus to ;-)

3 Dominik Novotný Dominik Novotný | 7. listopadu 2014 v 11:14 | Reagovat

Největší "dábělskost" je ve jménu dobra/pravdy/Boha/... hlásat nadřazenost svého názoru, své pravdy. V tomhle se, Dominiku, nelišíš od islámských fanatiků nebo fašistů.

4 Nikola Nikola | 7. listopadu 2014 v 13:25 | Reagovat

Jsem ráda za další článek. Četla jsem ho sice ve spěchu, ale byl zajímavý. Těším se na další. Tento si přečtu ještě jednou a v klidu, jen co budu mít trošku času...
Vypadá to totiž, že tady bude každou chvilku pršet - odhaduju, že pořádně - a já musím jít ven, vyvenčit psy. Aby na mě nežalovali :D - to oni nebudou, protože jsem s nimi dneska už byla a jdu zase.

5 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 7. listopadu 2014 v 14:24 | Reagovat

[3]: Kdybys přemýšlel hlavou a ne tím dole, na něco bys přišel ;-) a o nadřazenosti tu vůbec není řeč. Je tu řeč o pravdě a o lži. Není žádné stupňování pravdy, která je více pravdivá (pouze co se důležitosti týče). A od islámských fanatiků a fašistů se liším mnohem víc než ty, který se necháš ovládat svými vášněmi (stejně jako oni).

[4]: Jé, to jsi hodná. To pro mého psa je to hotový svátek, když ho vezmu ven :-D ...ale stydím se za to :-(

6 Lillen Blake Lillen Blake | Web | 7. listopadu 2014 v 22:19 | Reagovat

No, co se týče toho "multi-kulti", mluvíš mi celkem z duše.
Já jsem ochotná tolerovat ostatní, tolerují-li oni mě.
Tohle u většiny muslimů nevidím.
A strašně, strašně se mi hnusí ty jejich vztahy k nemuslimům a ženám...

7 DN DN | 9. listopadu 2014 v 11:52 | Reagovat

Můžeš mi vysvětlit na základě čeho podle tebe přemýšlím "tím dole"? :D To by mě vážně zajímalo.
O nadřazenosti vážně není řeč, to máš pravdu, ale exkluzivitu svého názoru dáváš najevo každou větou.
Kdo jsi, aby jsi určoval, kolik je pravd, co se má a nemá tolerovat, kdo je a není ovládán vášněmi (to by mě zajímalo, na základě čeho jsi udělal analýzu toho, jak hodně mě ovládají vášně)?

Chtělo by to, Dominiku, víc pokory a přestat si hrát na velkého pana spisovatele a myslitele. ;)

8 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 9. listopadu 2014 v 12:15 | Reagovat

Já toleruji vše, co mě nijak neomezuje a neohrožuje :) Jednoduché a prosté.

9 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 9. listopadu 2014 v 16:33 | Reagovat

[7]: To křičíš do světa každým svým pohybem.
Kolik je pravd? :D Co to meleš? Pravda je vždy jen jedna. Kdo je a není ovládán vášněmi, to neurčuje nikdo jiný než ten, kdo se nechá vášněmi ovládat. A nehraju si na nic, ty jen nejsi schopen pochopit, že být sám sebou může znamenat i něco jiného než žít jen pro zábavu :-P

[8]: To mi zase připomnělo Cicera a jeho nespokojenost s polovičatostí většiny lidí za spravedlivé považovaných... Ten by ti na to řekl něco jako: ,,To je sice pěkné, ale co když v rámci toho toleruješ to, co sice neohrožuje tebe, ale ohrožuje někoho jiného?"

10 DN DN | 9. listopadu 2014 v 18:07 | Reagovat

Ty jo, Domčo, tvoje argumentace je tak irelevantní, že se s tebou nejde o ničem bavit. Soudíš lidi, který vůbec neznáš. Soudíš svět, který vůbec neznáš, protože bublina, kterou sis kolem sebe vytvořil, ti ho neumožňuje poznat. Přeju ti, abys jednou procitl ;).
Hezký večer

11 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 10. listopadu 2014 v 21:27 | Reagovat

[10]: hlavně že ty mě znáš, pokrytče :-?

12 Nikola Nikola | 11. listopadu 2014 v 14:13 | Reagovat

V tom případě, jsem asi úplný blbec, jak tak koukám, protože mně se ty články líbí, zajímají mě - klidně bych si nechala přednášet - hltala bych to slovo od slova, protože... - už jsem tu hodně viděla, ale tohle je první blog, jehož obsah, mě vážně zajímá, a na který se ráda vracím.

Bože, kam to spěje, že se najdou takoví chytrolíni, co si myslí, že ví všechno o všem a přitom ví velké ho***?! :D

13 Lukáš Lukáš | Web | 11. listopadu 2014 v 16:27 | Reagovat

[2]: ano tomu se říká práce (nebo snaha o práci) s takzvanou absolutní pravdou (a není to opravdu snadné)

14 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 11. listopadu 2014 v 21:03 | Reagovat

[12]: nono, díky, ale zase nemusíme přehánět :D mezi mnou a DN je několikaletá nevraživost, která nutně ovlivňuje směřování našich případných rozhovorů... a ty nevíš, jestli bys ho náhodou nemohla mít celkem ráda :-)
i když bych se ti divil :-D

[13]: to je pravda

15 Amélie Amélie | 16. listopadu 2014 v 19:55 | Reagovat

Po přečtění několika tvých "článků" bych ti doporučila včasnou návštěvu psychiatrické kliniky a vyhledání odborné pomoci. A myslím si též, že není vůbec hezké i přes vaši vzájemnou nevraživost, ihned na DN útočit tím, že myslí "tím dole". To je od tebe opravdu ošklivé, nemusíš napodobovat našeho prezidenta :-( DN se choval celou dobu korektně a omluva by byla adekvátní satisfakcí a vrátila by tuto debatu na úroveň :-)

16 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 17. listopadu 2014 v 15:37 | Reagovat

[15]: tak to se naprosto pleteš... o korektnosti evidentně nic nevíš, když nevidíš, jakých se dopustil - kromě toho ty nekorektnosti jsou většinou vně této konverzace
a doporučování lidí na vyšetření je vážně skvělý příklad korektnosti ;-)
a v češtině se uvozovky píší poprvé ,,dole a pak teprv nahoře" :-P

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama