O vesmírech, bláznivých nápadech atd. (13.)

1. června 2014 v 13:37 | D. V. Spudil |  O vesmírech, bláznivých nápadech a moudrosti
Co je to dobro a co je to zlo?
Sv. Augustin celkem trefným způsobem vyřešil otázku, proč je na světě zlo: Ono na světě vlastně není, nemá vlastní substanci, zlo je jen rozpad dobra. Kromě toho, že to celkem koresponduje s mým článkem o štěstí (v tom, že cokoliv tu prožíváme, není podstatné a tedy ani zlé, nýbrž co konáme), se mi to nezdá naprosto přesné, přestože je to jedno z nejlepších řešení teodicei, jaké kdy kdo vytvořil. Nechci říci, že ho překonám - jen mám určité upřesnění toho, co to vlastně je ten rozpad a půjdu na to z jiné strany.
Je totiž již zpochybněna existence zla jako nějaké substance, takže si pro začátek definujeme dobro (myslím, že jsem to už někde psal): Dobro je dokonale fungující řád. Protože co jiného pomůže světu vyvíjet se a lidem ke štěstí? Sám si tenhle dokonale fungující řád ztotožňuju s Desaterem Božích přikázání; Bůh tedy v těch přikázáních nedal lidem něco, co je omezuje, něco, co jim přikazuje, nýbrž prostě a jednoduše Dobro samo. Namítáte, že tam je spousta děr? Že se to dá obejít? Že není např. definováno, co je to statek bližního tvého atp.? To se pletete; každý si to uvědomuje tak, jak je potřeba, a Bůh, jak se říká, vidí každému až do srdce, takže i pozná, když ten člověk obhájí svou vinu před lidským soudem, ale ne před sebou samým. To se jen to současné hloupé zákonodárství nechá obalamutit, když ze sebe takový zločinec dělá blbce a říká: "Nemohl jsem vědět, že je to špatné, protože tohle konkrétně není zapsáno v zákoně."

A co je tedy zlo? Jednoduše řečeno opak dobra - dokonale fungujícího řádu - tedy počínaje nefungujícím řádem a konče neřádem, chaosem (že je chaos zlo jsem už dokázal ve článku o Anarchii - čl. č. 6). Tedy zlo je to, co zbrzďuje člověka na cestě vývoje a sebezdokonalení. Z čehož vyplývá, že zlo je vlastně omyl, hloupost. Ten, kdo si dobře uvědomí, co je to zlo a co je to dobro, už ani nemůže být ze své duše zlý; jedině ze slabosti a z neovládnutého pokušení těla může udělat nějakou zlou věc, jinak by se musel považovat za pitomce, protože ví, že dělá něco, co jemu samotnému a jeho okolí škodí. A co je hrot večera? Ďábel je z tohoto pohledu hloupý (ještě se o tom blíže zmíním).

(příště se dočtete o zásadní chybě většiny existujících zákoníků, a potom o tom, v co dnes lidé věří; mimochodem asi jste si všimli, že teď vkládám články méně často než dřív, jak to bude taky ještě určitě nějakou dobu pokračovat, tedy zhruba jeden článek na týden)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Lillen A. Blake Lillen A. Blake | Web | 1. června 2014 v 16:10 | Reagovat

Já ráda používám definici: Zlo je nedostatek lásky, takže s tímhle článkem souhlasím.

Na příště se těším ;-)

2 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 1. června 2014 v 21:13 | Reagovat

[1]: no, to já úplně nesouhlasím... i špatně nasměřovaná láska může být zlem - ačkoliv uznávám, že pak už je sporná definice lásky... ale že láska užitá bez rozumu může vést ke zlu, je už, řekl bych, zřetelné

3 Lillen A. Blake Lillen A. Blake | Web | 2. června 2014 v 15:29 | Reagovat

[2]: To by byla nejspíš sobecká láska, ale tu nepočítám mezi láskou. Láskou rozumím "Boží lásku", tedy to, že "Bůh je láska" - ale je pravda, že láska občas může být... pokřivená - stejně jako všechno, co my lidé neumíme napodobit "dokonale" ;-)

4 Lenča Lenča | E-mail | Web | 4. června 2014 v 11:03 | Reagovat

Ono se řekne ten, kdo ví, co je dobro, koná dobro... ale co ti, kdo vidí dobro jinak? Trochu extrémní příklad, ale třeba takový Hitler si asi taky myslel, že to, co dělá je dobré, že tím zachraňuje svůj národ a těžko můžeš říct, že to dobro bylo.

5 Nikola Nikola | 4. června 2014 v 15:39 | Reagovat

Opět zajímavé. Těším se na další článek. Jako vždy :-).
A chápu, já taky nejsem moc aktivní. Někdy to častěji, než jednou za týden nestihnu.

6 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 4. června 2014 v 23:08 | Reagovat

[4]: jak jsi, Lenko, řekla, ten kdo VÍ, co je dobro, koná dobro - Hitler nevěděl, co to je ... a taky není úplně jasné, do jaké míry onen vědoucí bude konat dobro, které bude v rozporu s jeho nějakou tělesnou touhou nebo zlobou atp.

[5]: Niky, já tu poslední dobou taky tolik nejsem. Díky za zastávku, měj se ;)

7 Lenča Lenča | E-mail | Web | 5. června 2014 v 22:00 | Reagovat

[6]: Ne, ale já to myslím tak, že pro každého není dobro to stejné. Podle mě se nedá tak jednoduše říct, že dejme tomu to tvoje dobro nebo obecně jakési křesťanské dobro je to správné, protože ano, to platí pro určité procento lidi, ale určitě ne pro většinu, natož všechny.

8 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 5. června 2014 v 23:18 | Reagovat

[7]: dobro není nějaký názor, dobro je naprosto konkrétní (avšak někdy těžko postřehnutelná) idea charakterizující činy a myšlenky podle jejich užitečnosti
neříkám, že je to nutně křesťanské dobro, přestože tomu přikládám nejvyšší pravděpodobnost
a naprosto, naprosto odmítám to, že by dobro mohlo být něco subjektivního

9 Lenča Lenča | E-mail | Web | 6. června 2014 v 10:59 | Reagovat

[8]: Dobře, to je tvůj názor. Já si zase myslím, že na dobru může být a je dost subjektivního.

10 D. V. Spudil D. V. Spudil | E-mail | Web | 7. června 2014 v 14:14 | Reagovat

[9]: to není žádný můj názor, tak to prostě je - co říkáš na naprosto mylné, protože tím nepřímo podporuješ názor, že dobro může být něco, co dva lidi, kteří mají oba pravdu, staví proti sobě, což je naprostý nesmysl :-?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama